MZK Jastrzębie-Zdrój stawia ultimatum Wodzisławowi: Bez dopłat autobusy znikną z rozkładów!

MZK Jastrzębie-Zdrój stawia ultimatum Wodzisławowi: Bez dopłat autobusy znikną z rozkładów!

W ostatnich dniach uwaga mieszkańców Śląska skupia się na kontrowersjach wokół funkcjonowania Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK) Jastrzębie-Zdrój. W centrum sporu znalazł się Wodzisław Śląski, który został postawiony przed trudnym wyborem: albo zacznie finansować kursujące przez jego teren autobusy MZK, albo linie te zostaną zlikwidowane. Decyzja ta może znacząco wpłynąć na codzienne życie mieszkańców regionu.

Decyzje kluczowe dla przyszłości transportu

Podczas ostatniego spotkania Zgromadzenia Związku, oprócz podpisania umowy na zakup nowych autobusów elektrycznych od firmy Solaris, omówiono również kwestie związane z transportem publicznym w Wodzisławiu Śląskim. Wodzisław planuje bowiem przekazanie zarządzania swoją komunikacją miejską powiatowi od stycznia 2026 roku, co komplikuje współpracę z MZK.

Niepewna przyszłość współpracy

Wodzisław Śląski postanowił nie przystępować do MZK, mimo że analiza wykazała, iż taka współpraca mogłaby być korzystna finansowo dla obu stron. Zamiast tego, miasto zamierza stworzyć nowy model transportu wspólnie z Powiatem Wodzisławskim, bazując na autonomicznej organizacji. Decyzja ta nie spotkała się z entuzjazmem MZK, które podkreśla, że jednostronne finansowanie kursów przez jego teren jest niesprawiedliwe dla pozostałych gmin członkowskich.

Ultimatum MZK

Przewodniczący Zarządu MZK, Grzegorz Dulemba, zaznacza, że wszystkie gminy członkowskie muszą współuczestniczyć w kosztach wozokilometrów. Brak partycypacji finansowej ze strony Wodzisławia zmusza MZK do rozważenia wycofania jego linii z rozkładów jazdy. Jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, Wodzisław może zniknąć z mapy połączeń MZK już z początkiem 2026 roku.

Inwestycje w nowoczesny tabor

Pomimo trudności z Wodzisławiem, MZK konsekwentnie inwestuje w rozwój swojego taboru. Niedawno podpisano kontrakt na zakup 10 nowych autobusów elektrycznych od Solarisa. Te nowoczesne pojazdy są wyposażone w zaawansowaną infrastrukturę ładowania i mogą przejechać nawet 300 km na jednym ładowaniu. Z kolei w sierpniu zaplanowano zakup kolejnych czterech elektrobusów i dwóch mobilnych ładowarek, co pokazuje, że Związek nie zamierza zwalniać tempa.

Rozbudowa floty autobusowej

Oprócz elektrycznych autobusów, MZK inwestuje również w zakup 10 konwencjonalnych pojazdów MAN Lion’s City 12. Te nowoczesne autobusy spełniają najnowsze normy emisji spalin i są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Dzięki tym inwestycjom, flota MZK wzbogaci się o 24 nowe pojazdy, co znacząco podniesie standard usług transportowych w regionie.

Podsumowując, przyszłość transportu publicznego na Śląsku stoi pod znakiem zapytania. Decyzje podjęte przez Wodzisław Śląski mogą mieć daleko idące konsekwencje dla mieszkańców, podczas gdy MZK stara się unowocześniać swoją flotę. Czas pokaże, jak te zmiany wpłyną na codzienną komunikację w regionie.