Tuska rząd obcina Kolej Plus: polityczne cięcia w komunikacji regionalnej

Tuska rząd obcina Kolej Plus: polityczne cięcia w komunikacji regionalnej

W ostatnim czasie rząd ogłosił zmiany w programie Kolej Plus, które wywołały spore kontrowersje. Z planów rozwoju sieci kolejowej zniknęły takie miasta jak Jastrzębie-Zdrój, Turek i Bogatynia. Oficjalnym powodem jest optymalizacja kosztów, jednak niektórzy wskazują na polityczne podłoże decyzji, zwracając uwagę na fakt, że są to miasta związane z partią rządzącą.

Analiza modyfikacji projektu Kolej Plus

Kolej Plus to program, którego celem jest przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które utraciły je na przestrzeni lat. Inicjatywa, zapoczątkowana przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, miała zakończyć się w 2029 roku i obejmować szeroki zakres projektów. Jednak ostatnie weryfikacje prowadzone przez rząd Donalda Tuska doprowadziły do usunięcia z planów kilku miast, co ma pomóc w ograniczeniu rosnących kosztów inwestycji kolejowych.

Finansowe wyzwania projektu

Cięcia budżetowe w programie Kolej Plus już przynoszą swoje konsekwencje. Uchwała z sierpnia 2025 roku zmieniająca program spowodowała, że ponad 30 milionów złotych wydane na prace projektowe zostało zmarnowane. Projektowanie nowych linii było już w zaawansowanej fazie, ale decyzje rządowe zmusiły PKP Polskie Linie Kolejowe do rezygnacji z niektórych przedsięwzięć.

Jastrzębie-Zdrój: Miasto bez kolei

Jastrzębie-Zdrój, największe miasto w Polsce bez połączeń kolejowych, zostało wykreślone z Kolei Plus. W latach 90. miasto posiadało trzy linie kolejowe i osiem stacji, ale od 2001 roku pociągi tu nie jeżdżą. Obecnie mieszka tam 82 tysiące osób, a brak kolei utrudnia rozwój lokalnej społeczności, co potwierdza prezydent miasta.

Kontrowersje wokół inwestycji

Jastrzębie-Zdrój stało się punktem spornym dla spółek PKP PLK i Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w kontekście planowanych inwestycji. CPK planuje budowę linii szybkiej kolei z Katowic do Ostrawy z odgałęzieniem do Jastrzębia-Zdroju, podczas gdy Kolej Plus miała reaktywować inną linię. Konflikt ten doprowadził do wstrzymania projektu na zaawansowanym etapie realizacji.

Niedoszłe połączenie Konin – Turek

Kolej Plus miała również obejmować budowę nowej linii kolejowej pomiędzy Koninem a Turkiem. Projekt zakładał rozszerzenie trasy Kolei Wielkopolskich do Turku, ale zmiany budżetowe uniemożliwiły jego realizację.

Bogatynia bez pociągów

Bogatynia, miasto położone na styku granic Polski, Niemiec i Czech, również nie doczeka się powrotu kolei. W 2000 roku, w ramach krajowych cięć kolejowych, zlikwidowano tam ruch pociągów. Teraz Bogatynia zostaje pominięta w działaniach mających na celu przywrócenie kolei na Dolnym Śląsku.

Polityczne tło decyzji

Miasta wykreślone z programu Kolej Plus mają wspólny mianownik – są związane z górnictwem i politycznie bliskie partii Jarosława Kaczyńskiego. Decyzje rządu Donalda Tuska mogą wpłynąć na poparcie polityczne w tych regionach, pogłębiając ich izolację transportową.

Perspektywy na przyszłość

Zmiany w programie Kolej Plus mają poważne konsekwencje dla mieszkańców regionów górniczych. Odejście od gospodarki węglowej wymaga alternatywnych rozwiązań transportowych, które mogą złagodzić skutki społeczno-gospodarcze transformacji. Władze podkreślają potrzebę sprawiedliwej transformacji, która nie pozostawi nikogo w tyle.

Pomimo wcześniejszych zapowiedzi rewitalizacji linii do Bogatyni, projekt ten został uznany za zbyt trudny do realizacji. Decyzje dotyczące rezygnacji z połączeń kolejowych mogą prowadzić do dalszego wykluczenia komunikacyjnego i osłabienia lokalnych gospodarek.